Mengatasi ADHD dan autisme Tanpa Dadah

Mengatasi ADHD dan autisme Tanpa Dadah

Gejala ADHD termasuk tidak memberi tumpuan atau hiperaktif-impulsif tingkah laku yang tidak normal untuk peringkat umur dan berterusan selama lebih daripada enam bulan.

Gejala autisme termasuk interaksi terjejas sosial, terjejas komunikasi lisan dan bukan lisan, masalah memproses maklumat daripada deria, dan corak dihadkan atau berulang-ulang tingkah laku.

Punca-punca ADHD dan pelbagai AUTISM dari kepekaan terhadap vaksin, perubahan saluran penghadaman, penggunaan yang tidak cekap badan vitamin dan mineral, toksin alam sekitar, pencemaran elektromagnetik dari telefon bimbit dan telefon tanpa kord, intolerans makanan, ubat-ubatan, trauma kepala dan tekanan yang melampau.

Neurosains dan hemisfera otak penyelidikan telah menunjukkan bahawa bahagian-bahagian pergerakan kawalan otak juga mengawal kognisi dan emosi. Walaupun kelewatan kecil dalam perkembangan motor deria mana kanak-kanak boleh menyebabkan disfungsi dalam tingkah laku dan pembelajaran. Batang otak, di pangkal otak, tertumu mesej kepada bahagian-bahagian lain otak untuk pergerakan dan sensasi. Otak kecil, organ kembang kol berbentuk di bahagian atas batang otak, mengawal keseimbangan dan penyelarasan. Lobus frontal, depan satu pertiga otak, bertanggungjawab untuk permulaan, perancangan / jangkaan, susulan, kawalan impulsivity, penghakiman, penaakulan, pemikiran abstrak, bau, perancangan motor, personaliti, emosional, bercakap, integrasi pemikiran dan emosi, dan pemantauan diri. Jika kanak-kanak perlu menggunakan semua tenaga untuk menjaga tubuh dan emosi di bawah kawalan, maka dia akan mempunyai tenaga yang sedikit ke kiri untuk memberi tumpuan kepada tugas pemikiran dikehendaki daripadanya di sekolah.

Tidak kira apa punca ADHD dan autisme, keluarga kanak-kanak kurang upaya pembangunan ini banyak mencari rawatan yang terbaik yang ada. Ramai ahli terapi mendapati bahawa terapi integrasi otak yang mengintegrasikan refleks primitif merangsangkan otak dan meningkatkan perhatian, keseimbangan dan penyelarasan. Ini seterusnya membebaskan kanak-kanak untuk memberi tumpuan di sekolah dan meningkatkan tingkah laku.

Refleks primitif direka untuk membantu bayi terus hidup. Perakaran dan menghisap dan menelan semua refleks yang membolehkan bayi untuk makan. Sebagai tindak balas kepada kejatuhan secara tiba-tiba atau bunyi yang kuat, bayi melemparkan keluar tangan dan kaki. Ini refleks mengejutkan dipanggil refleks Moro. Refleks postur berkembang sebagai kanak-kanak belajar untuk menyelaraskan input deria dan merangkak. Ini refleks membantu kanak-kanak untuk berdiri dan duduk tegak dan untuk membangunkan kawalan sedar atau sukarela. Pada usia dua, jika kanak-kanak diberi peluang yang mencukupi untuk bergerak bebas, refleks ini patut bersepadu.

Terdapat gelung maklum balas di dalam otak dari batang otak untuk lobus frontal yang membantu mengintegrasikan input deria dan pergerakan. Emosi kita, kebolehan bahasa, kawalan impuls dan kemahiran berfikir aras tinggi seperti penaakulan, merancang, mengurus dan menyelesaikan masalah bergantung kepada gelung ini akan berfungsi dengan baik. Sebagai bunga bergantung kepada urat untuk membawa nutrien dari akar ke daun dan kemudian untuk membawa gula yang daun menghasilkan kembali ke bawah melalui batang, jadi kami bergantung kepada bersih saraf kita untuk dapat berjalan dengan lancar untuk berfungsi pada tahap terbaik .

Di bahagian atas batang otak adalah ganglia basal, yang membolehkan kita untuk duduk diam. The ganglia basal mempunyai jaringan saraf berhubung dengan Thalamus, otak kecil dan lobus frontal, semua yang mempunyai peranan dalam pembelajaran, kawalan motor, dan emosi. Jadi, jika proses perkembangan tertentu tidak berada di tempat, kemudian duduk diam sebenarnya lulls kanak-kanak untuk tidur. Kanak-kanak itu mesti bergerak terus-menerus untuk fokus dan menumpukan perhatian kepada apa yang dia dengar. Dalam usaha untuk mengimbangi ini, banyak sekolah yang menyediakan bola kerusi di dalam kelas untuk meningkatkan pembelajaran. Tetapi, terapi integrasi otak sebenarnya membetulkan masalah tersebut dengan merangsang otak.

Terdapat beberapa organisasi yang menawarkan terapi percuma ubat untuk ADHD dan autisme, dan kurang upaya pembangunan lain.

The PEMEGANG Institute (Pendekatan holistik untuk neurodevelopment dan Kecekapan Pembelajaran) menyediakan program deria dan berasaskan motor untuk kanak-kanak dengan gangguan neurologi. Kebanyakan daripada pergerakan ini integrasi sasaran program refleks postur dan pembetulan sistem vestibular (sistem dalam telinga dalam yang bertanggungjawab untuk kira-kira dan organisasi ruang).

The MNRI kaedah (Masgutova Neuro-deria-motor Reflex Integrasi) telah dibangunkan di Poland oleh Dr. Svetlana Masgutova, ahli psikologi Rusia. Matlamat utama Kaedah Masgutova adalah untuk mengaktifkan proses pembangunan melalui integrasi refleks primitif dan corak motor utama dengan sumber pembelajaran semula jadi. Dr Masgutova berjalan kem di Poland untuk keluarga dengan kanak-kanak yang mengalami gangguan neurologi seperti autisme dan ADHD. Kanak-kanak menerima enam jam motor dan reeducation deria di dalam seminggu. Ini membolehkan mereka untuk kembali kepada corak perkembangan awal mereka yang tidak dijawab dan mengisi ruang. Ibu bapa menerima latihan dalam bagaimana untuk bekerja dengan anak-anak mereka untuk perkembangan yang berterusan. Julai ini, Dr Masgutova akan membawa Kem Keluarga beliau untuk Plymouth, Minnesota.

Pergerakan berirama Latihan adalah satu lagi bentuk terapi integrasi otak. Ia telah dibangunkan oleh Kirsten Linde, seorang pakar psikiatri Sweden, Dr. Harald Blomberg, juga seorang pakar psikiatri Sweden, yang digunakan untuk dirinya sendiri untuk mengatasi kesan-kesan polio. Beliau telah berjaya merawat kanak-kanak dengan ADHD, autisme dan gangguan neurologi yang lain selama lebih dua puluh tahun tanpa menggunakan ubat-ubatan perangsang dan telah mendapat kelulusan daripada Lembaga Perubatan Sweden. Irama dan corak merangsang perkembangan otak kecil dan ganglia basal. Ini menghasilkan simetri yang lebih besar, kelancaran, penyelarasan pergerakan, yang seterusnya menyokong tingkah laku dan pembelajaran.

Anak saya, Angel, sentiasa berlebihan hiperaktif. Dia benar-benar memanjat dinding mana-mana kita pergi. Ibu saya malu untuk membawa kami ke restoran kerana dia menghabiskan kebanyakan masa membuang barangan perak dan krayon di seluruh bilik dan menyusun semula perabot. Saya menerima panggilan telefon yang berterusan mengenai kelakuan malaikat di prasekolah dan tadika. Saya berada di hujung tali saya.

Selepas belajar tentang manfaat diet tambahan percuma dan melihat manfaat berirama Pergerakan Latihan di prasekolah saya dari pengajar RMT disahkan, Mary Gazca, saya membuat keputusan untuk menghapuskan bahan tambahan makanan daripada diet keluarga saya dan kerap melakukan latihan bersama anak saya di rumah.

Saya mendapati bahawa saya dapat menangani tekanan yang lebih baik dan belajar kemahiran baru, seperti melukis dan menyusun dan menetapkan sempadan yang sesuai dengan orang manipulatif. Sekarang kerana saya bekerja dari rumah saya mampu merancang hari saya cekap. Apabila saya mengambil anak saya ke tempat-tempat awam, seperti gereja atau perjumpaan dengan kanak-kanak lain, saya sebenarnya boleh berinteraksi dengan orang dewasa yang lain tanpa perlu bimbang tentang siapa Angel akan memukul atau mana Angel akan memanjat. Kerja rumah tulisan tangan mudah yang digunakan untuk mengambil 30 minit hingga satu jam, lengkap dengan pensil terhantuk, goyang di kerusi, dan melukis telah dikurangkan kepada 10 atau 15 minit.

Sebagai penyelidikan saintifik mendedahkan kepentingan peranan bahagian-bahagian otak yang mengawal pergerakan dan tingkah laku, semakin ramai ibu bapa kanak-kanak autisme dan ADHD mencari bantuan daripada terapi integrasi otak dan bukannya ubat-ubatan. Ibu bapa boleh bekerja dengan anak-anak mereka melakukan senaman mudah, menyeronokkan dan memulakan perjalanan untuk mencari kelegaan daripada tekanan yang ini upaya pembangunan menyebabkan dan mencapai ke arah pembelajaran yang lebih tinggi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar