Apakah Therapy Light?

Apakah Therapy Light?

Cahaya daripada matahari sentiasa memberi manfaat kepada alam sekitar kita dan badan kita sejak awal masa. Itulah sebabnya ia disalurkan atau ditiru oleh kedua-dua ahli sains dan pakar-pakar kosmetik untuk memenuhi keperluan pelanggan pada akhir mereka. Terapi cahaya adalah terapi bukan ubat diluluskan oleh Institut Kebangsaan Kesihatan Mental dan Persatuan Psikiatri Amerika untuk rawatan gangguan psikiatri dan diluluskan oleh banyak pakar kulit dan pengamal perubatan untuk rawatan penyakit perubatan.

Ia digunakan secara meluas untuk merawat penyakit psikologi seperti gejala sekunder berkaitan dengan penyakit Alzheimer, gangguan obsesif kompulsif dan bulimia nervosa. Ia juga ditetapkan untuk bayi yang baru lahir untuk merawat penyakit kuning. Orang yang mempunyai masalah jet lag dan tekanan anjakan kerja terdedah kepada cahaya terang ditetapkan masa untuk set semula irama circadian atau jam biologi. Dan orang-orang yang tinggal di bahagian utara dunia terdedah kepada terapi cahaya untuk merawat gangguan afektif bermusim.

Dengan pelbagai kegunaan untuk terapi cahaya, kita tidak boleh membantu tetapi tanya apa yang ia dan mengapa ia digunakan untuk rawatan pelbagai keadaan di bidang yang berbeza. Terapi cahaya melibatkan pendedahan kepada cahaya panjang gelombang mampat dari hujung sejuk spektrum cahaya ke akhir panas menggunakan pelbagai peralatan yang terdiri daripada laser untuk LED untuk dichroic lampu. Jenis cahaya, panas atau sejuk, dan tempoh rawatan adalah berdasarkan keadaan yang dirawat.

Cahaya itu perlahan-lahan menembusi permukaan kulit untuk merangsang sel-sel di bawahnya. Badan bertindak balas dengan pencerobohan cahaya dengan cara yang positif dengan meningkatkan rembesan hormon serotonin yang membuat badan berasa amaran dan bertenaga. Sebaliknya, pendedahan menyekat pengeluaran melatonin yang menyebabkan mengantuk. Cahaya ini juga memperbaiki peredaran darah dan mengurangkan keradangan yang menjadikan ia alat merangsang yang baik dalam merawat luka dan jerawat. Terapi cahaya juga meningkatkan metabolisme dan kesihatan am; oleh itu, ia boleh digunakan oleh orang-orang yang ingin menurunkan berat badan.

Terapi cahaya boleh dicapai di rumah dengan kotak cahaya dan lampu yang direka untuk kesihatan dan kesejahteraan tujuan umum. Kotak cahaya adalah alat yang sangat baik untuk meningkatkan kesihatan umum badan. Apabila digunakan dengan kerap, kesan yang ketara dapat dilihat dalam beberapa hari.

Walau bagaimanapun, orang yang mempunyai penyakit kulit, seperti jerawat dan psoriasis, dinasihatkan untuk berunding dengan doktor kulit sebelum menggunakan produk ini kerana ini mungkin lebih berbahaya daripada yang baik kepada mereka. Orang yang mempunyai mata yang sensitif cahaya atau kulit dinasihatkan supaya berhati-hati dalam availing terapi cahaya. Juga, orang-orang dengan kemurungan manik harus dibenarkan untuk menggunakan kotak-kotak ringan sahaja di hadapan doktor yang berpengalaman kerana cahaya terang telah dikenali untuk mencetuskan serangan manik atau kemurungan pada orang itu.

Secara umumnya, terapi cahaya adalah selamat untuk digunakan dan tidak diketahui kesan karsinogenesis. Dengan penggunaan yang betul, ia tidak akan menghasilkan kesan sampingan jangka panjang, hanya kesan-kesan baik yang anda mahu capai. Sebagai langkah umum, ia sentiasa terbaik untuk mengikuti arahan doktor / pakar perubatan dan pengilang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar